Dienstenvoorraad
Door AI gegenereerde vertaling. Bekijk de originele versie
Als uw bedrijf projectmatig werkt, moet u mogelijk de voorraad in uw activa registreren.
Wanneer een bedrijf goederen verkoopt, moet het aan het einde van het jaar de voorraad tellen die het in zijn magazijn heeft: als de waarde is gedaald ten opzichte van de waarde van het begin van het jaar, moet het een uitgave in zijn boekhouding opnemen (aangezien er voorraad is verbruikt); als de waarde is gestegen, moet het een inkomen registreren.
Houd er rekening mee dat, als uw bedrijf diensten verleent, het ook mogelijk is dat u voorraad moet registreren. Concreet zal dit gebeuren als u projectmatig werkt en kosten maakt die aan het einde van het jaar nog niet zijn gefactureerd (bijvoorbeeld omdat u factureert wanneer het project is afgerond).
In deze gevallen, bij het afsluiten van de rekeningen van elk jaar moet u de kosten die aan de projecten zijn toe te rekenen, die nog niet zijn afgerond en gefactureerd, als voorraad activeren aan het einde van het boekjaar. Later, wanneer het project is afgerond en u de inkomsten uit verkopen boekt, kunt u de voorraad afboeken en de bijbehorende kosten registreren.
Bijvoorbeeld, stel dat uw bedrijf zich bezighoudt met industriële engineering en in oktober van dit jaar een project start dat in juni 2027 zal eindigen. Welnu, als u op 31 december 2026 13.600 euro aan kosten heeft gemaakt die aan dat project zijn toe te rekenen (salaris van de verantwoordelijke ingenieur, reiskosten, kantoorbenodigdheden, modellen...), moet u bij het afsluiten van de rekeningen van 2026 een inkomen registreren van 13.600 euro door voorraadvariatie. Dit inkomen compenseert de kosten die u heeft geregistreerd en die aan het project zijn toe te rekenen. In 2027, bij het factureren van het project, kunt u deze voorraad afboeken en een kost registreren voor de vermindering van de voorraad (ook van 13.600 euro).
Als u doorlopende diensten verleent (advies, beveiliging...), hoeft u geen voorraad te registreren, aangezien uw recht om de tot 31 december geleverde diensten te factureren op die datum al bestaat (in het geval van projectdiensten ontstaat het recht om te factureren pas wanneer het project is afgerond). In het geval van doorlopende diensten, registreert u de inkomsten die tot het einde van het jaar zijn opgebouwd (ook al ontvangt u deze in de volgende maand) en trekt u alle geregistreerde kosten af.
Wanneer het tijd is om de rekeningen van uw bedrijf af te sluiten, neem contact met ons op. Onze professionals zullen al uw vragen hierover beantwoorden.
GERELATEERDE INHOUD
-
Elektronische facturering: inwerkingtreding
De datum van inwerkingtreding van de verplichte elektronische factuur is al bekend.
-
Huurregime voor woningen
Als uw bedrijf woningen verhuurt, kan het interessant zijn om gebruik te maken van dit speciale regime.
-
Wijzigingen bij het factureren
Vergeet de belangrijkste nieuwigheden niet die binnenkort van kracht worden op het gebied van facturering.
exclusieve inhoud

Deze website gebruikt zowel eigen cookies als cookies van derden om onze diensten en navigatie op onze website te analyseren om de inhoud te verbeteren (analytische doeleinden: bezoeken en bronnen van webverkeer meten). De wettelijke basis is de toestemming van de gebruiker, behalve in het geval van basiscookies, die essentieel zijn om door deze website te navigeren.